Vil du motta vårt nye nyhetsbrev?

 

Meld deg på

Rask respons fikset akutte hydraulikkproblemer på brønnbåt

Når rederiet opplevde akutte hydraulikkproblemer ombord på et av sine fartøy, var situasjonen kritisk. Hydraulikkaggregatet ombord var ute av drift, noe som førte til driftstans på fartøyet. Tid var en avgjørende faktor, og de trengte umiddelbar hjelp for å få fartøyet tilbake i drift.

Det tok bare to timer fra Servi mottok forespørselen til helikopteret var booket til vår fagmann på service, Tom Eirik Flatås, var på vei nordover med nødvendige reservedeler i lomma. 

- Vi samarbeidet tett med vår OEM*-kunde, som hadde levert utstyret ombord. Etter en lang kveld med intensivt arbeid, klarte vi å få anlegget i operasjon igjen, og fartøyet kunne gjenoppta normal drift.  

- Alexander Riise, serviceleder i Ulsteinvik

 

*OEM= En OEM (Original Equipment Manufacturer) er et selskap som samlet leverer komponenter som brukes i et sluttprodukt i et annet selskap. 

Rask løsning

 

Da vi kom frem ble først sikkerhetsblokken på hydraulikkaggregatet (HPU) åpnet og ventiler ble byttet. I tillegg ble tanken og pumperegulatorer undersøkt. 

Det visste seg at det var et mer omfattende problem med hydraulikkanlegget, forårsaket av vanninntrenging i systemet, som ikke kunne løses umiddelbart.  

Vann hadde medført korrosjon og tette dyser i pumpenes hydrauliske styrekrets, som hindret pumpene å bygge opp tilstrekkelig trykk. 

Løsningen ble å midlertidig sette inn en bypass-slange for å lede væsken rundt systemet som styrer belastningen (load sense linje). Dette tiltaket gjorde at systemet kunne fungere igjen. 

I mellomtiden settes en Hydrovac Oil Purifier fra Servi inn for å effektivt fjerne vann i systemet.  

Til høyre: Sikkerhetsblokken på aggregatet åpnet: Fargen på oljen avslører at det er innblandet vann i hydraulikkoljen.

- Vi er utrolig takknemlige for den raske og profesjonelle hjelpen vi fikk fra Servi i Ulsteinvik. Deres evne til å reagere på kort varsel og løse problemet effektivt var avgjørende for oss. Takket være deres innsats kunne vi unngå betydelige forsinkelser og kostnader. 

– Teknisk Inspektør hos rederiet

Vann i hydraulikksystem

  • Vanninntrenging i hydraulikksystem er sammen med partikkelforurensning og innpisket luft (kavitasjon) en av det vanligste årsakene til driftsforstyrrelser.
  • Konsekvenser kan være ventiler som henger seg opp, tette dyser og kraftig redusert levetid på komponenter
  • Typiske kilder kan være lekkasje på kjølere, akseltetninger på motorer og pakkboks på sylindere
  • Vi skiller gjerne mellom bundet vann (opptil 400-500ppm) og fritt vann (over 500ppm) i klassifisering. Ved fritt vann skiller olje og vann seg, og oljen blir som regel hvit.
  • Vanninnhold (relativ fuktighet) i hydraulikkolje bør være et testparameter i normalt vedlikehold
  • Servi har løsninger for vannutskilling i form av vannutskillende filter, vannutskiller for vedlikehold (COT) og Oil purifiere med vakuum for større mengder.

Til høyre: Eksempel på skader på ventilpatron forårsaket av vann i hydraulikksystemet. Tydelige korrosjonskader som kan påvirke normal operasjon. 

Servicemann på vei til oppdrag ved siden av servicebil

Service og vedlikehold

Vi tar serviceoppdrag på felt og i verksted samt at vi tar modifikasjon og prosjekter. I tillegg kan du signere serviceavtale med oss som sikrer maksimal oppetid og gir anlegget lengre levetid.