I Servi Group ønsker vi å ta vår del av ansvaret for en bærekraftig utvikling. Dette er dypt forankret både hos vår eier, Ferd, i styret og i konsernledelsen. Dette ansvaret tar vi ikke bare fordi det er forventet av oss, men også fordi vi selv har en genuin interesse for å utvikle Servi Group i en stadig mer bærekraftig retning.
Som en industribedrift erkjenner Servi Group at vi har en påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, men med våre fire kjerneverdier som kompass; ansvarlighet, nytenkning, soliditet og fleksibilitet, kombinert med mangeårig kompetanse, har vi gode forutsetninger for å redusere vår negative påvirkning og øke vårt positive bidrag. Servi Group har valgt ut fire av FNs bærekraftsmål, som vi skal bidra til å nå.
som handler om ansvarlig forbruk og produksjon, står sentralt i Servi Groups bærekraftsarbeid. Dette omhandler måten Servi Group produserer på, og produktene vi tilbyr. Flere av Servi Groups produkter og systemer bidrar til at kundene reduserer sitt miljøfotavtrykk, for eksempel gjennom lavere energiforbruk, lavere oljevolum og mindre støy. Servi Groups produkter har dessuten lang levetid, kan i stor grad repareres og oppgraderes, samt har høy grad av gjenvinnbarhet.
For å klare å levere det markedet etterspør, både i dag og i fremtiden, og samtidig ha så lav påvirkning på miljøet som mulig, har Servi Group stort fokus på utvikling og teknologiske løsninger. Dette bidrar til bærekraftsmål nr. 9, som handler om industri, innovasjon og infrastruktur. I tillegg til utvikling av nye produkter, systemer og tjenester, er Servi Groups leveranser til segmentet for fornybar energi en viktig bidragsyter her.
Det tredje bærekraftsmålet som Servi Group har valgt ut er mål nr. 10, som handler om mindre ulikhet. For Servi Group handler dette om mer enn bare likestilling mellom kjønnene. Vi ønsker et inkluderende arbeidsmiljø og samfunn, der det er plass til alle, og der mangfoldet gir oss et bredt spekter av perspektiver. Dette øker arbeidsgleden og gjør oss bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer.
Det siste bærekraftsmålet som Servi Group skal bidra til å nå er bærekraftsmål nr. 13, som handler om å stoppe klimaendringene. Selv om Servi Groups utslipp er små i den store sammenhengen, må også vi jobbe med å redusere klimagassutslippene fra både egen produksjon og fra verdikjeden vår. Å redusere klimagassutslippene henger tett sammen med bærekraftsmålene nr. 9 og 12. .
Servi Group har identifisert fem fokusområder for bærekraftsarbeidet vårt. Bærekraftstrategien er tett integrert med Servi Groups overordnede selskapsstrategi.
Les mer om våre fokusområder for bærekraft nedenfor. For mer utfyllende informasjon, se vår bærekraftsrapport.
Redusere utslipp av klimagasser gjennom å redusere energiforbruk og utslipp fra egen virksomhet, samt å redusere utslipp i scope 3.
Bidra til det grønne skiftet gjennom nytenkning og teknologiske løsninger
Levere produkter, systemer og tjenester med redusert miljø-
fotavtrykk, dvs produkter med redusert energiforbruk, oljeforbruk og støy, samt miljøvennlige væsker, antigroeprodukter og produkter som fremmer et bærekraftig havbruk.
Bidra til det grønne skiftet gjennom leveranser til segmentet for fornybar energi, herunder havvind og vannkraft.
Bidra til en sirkulær økonomi gjennom å designe og produsere produkter av høy kvalitet som er reparerbare, samt håndtere utrangerte produkter fra kunder, gjenvinne materialer og gjenbruke deler.
Bidra til å redusere ulikhet og øke verdien for de ansatte gjennom kompetanseutvikling og satsning på likestilling, inkludering og mangfold.
Målet vårt er å redusere klimagassutslipp i tråd med Paris-avtalen. Målsetningen er å redusere utslippene i scope 1 og scope 2 med 48 % innen 2030 (sammenlignet med 2022-tall).
Størsteparten av utslippene våre ligger imidlertid i scope 3, spesielt knyttet til innkjøp av varer og tjenester. Vi er godt i gang med å kartlegge flere av kategoriene i scope 3.
Les mer om våre tiltak og målsetninger for å redusere klimagassutslipp i bærekraftsrapporten. Her kan du se vårt klimaregnskap. Gå til bærekraftsrapporten
En stor del av miljøpåvirkningen ti Servi Group skjer i bruksfasen hos kunden. Servi Group ser det derfor som en viktig mulighet å kunne tilby produkter og systemer som bidrar til at kundene våre reduserer sin påvirkning på klima og miljø.
Miljøpåvirkningen hos kunden skjer på flere områder. En av de mest betydelige påvirkningene er systemenes forbruk av energi. Servi Group leverer flere ulike løsninger som gjør at kunden reduserer energiforbruket sitt. Mineraloljen som brukes i hydrauliske systemer er en annen vesentlig miljøpåvirkning. Servi Group har løsninger både for å redusere oljevolumet og for å erstatte mineraloljen med biologisk nedbrytbare væsker.
Oversikten nedenfor viser Servi Groups produkter og systemer som bidrar til et redusert miljøfotavtrykk.
For mer informasjon om tiltak og målsetninger knyttet til Servi Groups produkter og systemer med forbedret miljøeffekt, se bærekraftsrapporten.
Overgangen til fornybare energikilder er en av de største utfordringene verdenssamfunnet står overfor i dag. Det handler ikke bare om en overgang fra fossil energi til fornybar energi, men også om å øke den totale energiproduksjonen.
Servi Group har lang erfaring med leveranser til vannkraft. De senere år har Servi Group dessuten i stadig økende grad hatt betydelige leveranser til store havvindprosjekter. Servi Group har ambisjoner om å vokse innenfor både vannkraft og havvind i årene fremover.
For mer informasjon om tiltak og målsetninger knyttet til Servi Groups satsning innenfor fornybare segmenter, se bærekraftsrapporten.
Verdens naturressurser er under stort press, samtidig som produksjon av jomfruelige materialer fører til høye klimagassutslipp og påvirkning på naturen. En sirkulær økonomi der materialene utnyttes effektivt, produktene har lang levetid og delene gjenvinnes og gjenbrukes, er derfor et av de viktigste tiltakene for å lykkes med det grønne skiftet.
Servi Group tilbyr en service- og vedlikeholdstjeneste som tar vare på hele livssyklusen til produktene. Dette sikrer maksimal oppetid og gir anleggene lengre levetid. Servi Groups produkter er solide og har lang levetid, og de egner seg godt til å reparere og overhale. Etter endt bruk kan de fleste av produktene demonteres, og materialene kan gjenvinnes. Ettersom de fleste produktene hovedsakelig består av stål, har de svært høy gjenvinningsgrad. Enkelte deler kan av og til også gjenbrukes i nye produkter. De siste årene har vi sett en økning i reparasjoner og overhalinger sammenlignet med tidligere år.
Les om våre tiltak og målsetninger for sirkulære produkter og tjenester i bærekraftsrapporten.
Her kan du lese om noen oppdrag vi har gjort for kundene våre:
Servi Group er sertifisert med ISO 14001. ISO 14001-sertifiseringen betyr at Servi Group har et godt ledelsessystem for miljø. Dette sikrer at vi jobber kontinuerlig med å redusere påvirkningen på miljøet. ISO 14001 legger til rette for kontinuerlige forbedringer og adresserer risikoer og muligheter.
Som arbeidsgiver til mer enn 300 ansatte, ser Servi Group det som en viktig oppgave å sørge for at alle ansatte trives på jobben. At de ansatte kjenner utvikling og mestring, samt at de får være en del av et mangfoldig og inkluderende miljø, er noen av forutsetningene for å lykkes med dette. Et inkluderende arbeidsmiljø skaper trivsel og trygghet, og et mangfoldig arbeidsmiljø bringer ulike tilnærminger, erfaringer og perspektiver inn i arbeidsprosessene.
Les om våre tiltak og målsetninger for arbeidet med likestilling, inkludering og mangfold i bærekraftsrapporten.
Hvordan jobber Servi med helse, sikkerhet og sikring?
Servi Group har nulltoleranse for alle former for uetisk oppførsel i virksomheten. Servi Groups interne retningslinjer sikrer at vi opptrer etisk og ansvarlig i alle aspekter av vår virksomhet. Dette inkluderer våre forpliktelser til blant annet anti-korrupsjon, databeskyttelse og menneskerettigheter.
De etiske retningslinjene gjelder for Servi Groups styremedlemmer, ledere og alle ansatte. Retningslinjene gir veiledning om hvordan vi bør forholde oss til våre kolleger, kunder, leverandører, aksjonærer og til samfunnet. Mens de etiske retningslinjene gir detaljert veiledning, oppsummerer Servi Groups compliance-policy våre forpliktelser på et overordnet nivå.
Servi Groups etiske retningslinjer baserer seg på FNs Global Compact-prinsipper, OECDs retningslinjer for multinasjonale selskaper og relevante konvensjoner og anbefalinger fra den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), samt norske og internasjonale antikorrupsjonslover i alle land der vi driver forretningsvirksomhet (f.eks. The US Foreign Corrupt Practice Act (FCPA) og UK Bribery Act).
Servi Group har nulltoleranse for korrupsjon. Servi Group har all sin virksomhet i Norge. I Transparency International's Corruption Perception Index 2022 rankes Norge som det fjerde beste landet i verden i forhold til korrupsjon. Standarden for etisk forretningsførsel er med andre ord svært høy. Det vil likevel alltid være en mulig risiko for at enkelte ansatte kan ha uetiske hensikter eller bli lurt. Derfor er anti-korrupsjon alltid et viktig tema. Opplæring i etiske retningslinjer og compliance-policy er et viktig tiltak for å forebygge korrupsjon.
Ved handel med potensielle nye leverandører og kunder som er lokalisert i land med lav korrupsjonsscore, gjør vi alltid en grundig vurdering før avtale inngås.
Servi Group har som ambisjon at ingen kritikkverdige forhold skal forekomme i virksomheten og legger vekt på å ha en kultur hvor det er rom for å si ifra om forhold som bryter med de etiske retningslinjene.
Ihht Arbeidsmiljøloven har Servi Group et godt varslingssystem som sikrer at ansatte på en anonym og trygg måte kan varsle eventuelle kritikkverdige forhold. Enhver varslingssak som håndteres av Servi Group, ivaretar de grunnleggende hensynene til konfidensialitet, habilitet og kontradiksjon. Varslingsrutinene gjelder for alle våre medarbeidere, både fast ansatte og midlertidig ansatte. Det samme gjelder for innleide arbeidstakere og lærlinger. Retningslinjene gir også tydelig informasjon om beskyttelse av varslere.
Servi Group AS er stolt deltaker av UN Global Compact, som er FNs organisasjon for ansvarlig næringsliv. Gjennom dette engasjementet forplikter vi oss til UN Global Compacts 10 prinsipper for menneske-rettigheter, arbeidsrettigheter, miljø og anti-korrupsjon.
Servi Group faller inn under Åpenhetslovens virkeområde. Dette innebærer at Servi Group må utføre aktsomhetsvurderinger og publisere redegjørelse en gang i året.
Servi Group forventer at våre leverandører støtter og respekterer regelverk som beskytter internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, for eksempel FNs menneskerettighetserklæring og ILOs erklæring om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet. Det er et krav at alle leverandører signerer Servis leverandørerklæring.
Dersom du har spørsmål vedrørende vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger, eller dersom du ønsker å rapportere bekymringer om uetisk atferd knyttet til Servi Groups virksomhet