I 2024 besluttet Møre og Romsdal Fylkeskommune å kun bruke biologisk nedbrytbar hydraulikkvæske på hydraulikkaggregatene på alle fergekaier i fylkeskommunen.
Med biologisk nedbrytbar hydraulikkvæske i hydraulikksystemet kan du minimere den negative effekten på havmiljøet dersom væsken skulle lekke. Hvis man skal være så uheldig at væsken lekker fra hydraulikksystemet, vil den brytes ned i naturen på en måte som ikke skader miljøet.
Servi Group har levert dette til mange fergekaier.
FAKTA
- Særlig den siste tiden har vi merket at fler og fler etterspør hydrauliske miljøvennlige løsninger, sier Finn-Ove Kvalsvik, VP Service Ulsteinvik i Servi Group, som legger til at hydraulikkaggregatet på fergekaien er svært energieffektivt.
Hydraulikkaggregatet, også kalt Servi Green HPU, til denne fergekaia er et redundant aggregat med torque limiter på aksialstempelpumper. Aggregatet kjøres via frekvensomformere, som sikrer optimalt turtall og energiforbruk. Det vil blant annet si at aggregatet kjøres bare når kjørebrua skal heves.
Når kjørebrua senkes, styres dette ved hjelp av ventiler og hydraulikkvæsken. På denne måten bruker man vesentlig mindre energi enn et tradisjonelt hydraulikkaggregat.
Energitettheten og de potensielt enorme kreftene en kan få fra hydraulikk, er det ingen annen drivkilde som kan konkurrere med innenfor samme dimensjoner.
For styring av kjørebrua brukes to store sylindere samt et hydraulikkaggregat. Hydraulikken bidrar til en kraftoverføring med høy effektivitet, med presis kontroll over hastighet, retning og kraft.
Les mer om hydraulikkens egenskaper
Et tradisjonelt aggregat av denne typen kan forbruke opptil 15 kW kontinuerlig, noe som gjør at selv med liten belastning er det høyt strømforbruk og mye støy. Med hydraulikkaggregatet som i dag monteres på fergekaia, bruker aggregatet bare den effekten som systemet krever når kjørebrua er i bruk, samtidig som det er svært støysvakt.